Vitale Kernen
Minimaliseren

'Vitale Kernen' in Ledeacker

Maandag 29 oktober heeft dorpsvereniging ’t Leker in samenwerking met gemeente Sint Anthonis een goed bezochte informatieavond gehouden over het leefbaarheidsfonds Vitale Kernen. Met de regeling ‘Vitale kernen’ kunnen inwoners, verenigingen en clubs initiatieven bij de gemeente aandragen en daar (eenmalig) subsidie voor krijgen. Het gaat om initiatieven die goed zijn voor de leefbaarheid in de kernen. Zo’n initiatief wordt getoetst door een adviesraad met inwoners uit Ledeacker. De regeling loopt tot 31 december 2019. Van deze avond is een verslag gemaakt. Lees hieronder.

Medio december wordt er een avond georganiseerd waarmee de dorpsvereniging en de gemeente samen met de inwoners uit Ledeacker ideeën op willen gaan doen voor initiatieven in Ledeacker. Iedereen is op deze avond uitgenodigd. Momenteel staat deze datum nog niet vast, je wordt nog geïnformeerd via deze website of via de komende editie van ’t Lekers Nieuws. Meer informatie over dit onderwerp is ook te vinden op de website www.vitalekernen.nl.

Presentatie Vitale Kernen Ledeacker

Download hier de algemene PowerPoint presentatie van Vitale Kernen

Verslag Informatieavond Vitale Kernen, Ledeacker, maandag 29 oktober 2018

De informatieavond Vitale Kernen voor de kern Ledeacker werd door ruim 20 mensen bezocht. Plaats van handeling was het Dorpshuus. De informatieavond was door de gemeente (in samenspraak met het dorpsraad) georganiseerd om de bewoners van Ledeacker te informeren over het project Vitale Kernen. Wat houdt het precies in? Waarom dit project? Wie mag er allemaal meedoen? Wat zijn de spelregels?

Wethouder Jos Raemaekers, de projectleider en de communicatieadviseur informeerden de aanwezigen uitgebreid over het project. Daarop konden de mensen vragen stellen. “Krijgt elke kern een eigen adviesraad ?’’, was één van de vragen. “Ja, elke kern krijgt zijn eigen adviesraad met inwoners uit de betreffende kern. En die gaan de binnengekomen initiatiefvoorstellen beoordelen”, was het antwoord.

Een kleine greep uit de vragen en de antwoorden:

Vraag:
Wordt het geld in de Vitale kernen-pot evenredig over de dorpen verdeeld?
Antwoord:
Nee. Belangrijk is dat de initiatieven vooral vanuit de mensen zelf komen. Als de inwoners echt willen en ze hebben goede voorstellen, dan wil de gemeente graag meedenken, zaken mogelijk maken en faciliteren. Als er weinig initiatiefvoorstellen binnenkomen, dan zegt dat ook veel over de animo bij de inwoners om zelf dingen op te pakken. Dus het kan zijn dat de ene kern bij elkaar opgeteld meer subsidies binnenhaalt dan de andere. Het belangrijkste is dat alle kernen evenveel kans krijgen!

Vraag:
Ik vind het lastig om een goed idee te bedenken maar ik vind het wel belangrijk om gebruik te maken van de mogelijkheden van dit project. Wat kan ik dan doen?
Antwoord:
Daar kunnen we je bij helpen. In de komende maanden gaan we als gemeente ideeënateliers organiseren. Dat doen we in elke kern. Waarschijnlijk worden die gehouden in de gemeenschapshuizen waar ook deze informatieavonden plaatsvinden. Tijdens zo’n atelier krijgen de inwoners de mogelijkheid om onder begeleiding projectvoorstellen te bedenken die goed zijn voor de leefbaarheid in het dorp. Ook krijgen ze dan een presentatie van goede ideeën in de andere kernen. Dat doen we vooral om de mensen te inspireren. We gaan heel snel data prikken voor deze bijeenkomsten. Zodra we deze hebben, communiceren we dat zo breed mogelijk.

Vraag:
Jullie leggen uit dat de subsidies niet bedoeld zijn om commerciële activiteiten te ondersteunen. Maar wat als je ‘commercie’ nodig hebt om jou initiatief te kunnen exploiteren?
Antwoord:
Vooropgesteld: de gemeente gaat geen subsidie verstrekken aan commerciële partijen die er ‘hun zakken mee vullen’. Dat past niet binnen de insteek van dit project en bovendien mag de gemeente dat niet eens doen. Het belangrijkste criterium voor een voorstel is dat het ten goede komt aan de leefbaarheid in de kern en dat veel inwoners hier gebruik van (kunnen) maken. Maar je krijgt zeker situaties dat ‘leefbaarheid’ en ‘commercie’ tegen elkaar aan gaan schuren. Per situatie wordt dan bekeken hoe hiermee wordt omgegaan. Als een inwoner met een goed initiatief kan aantonen dat het dorp zelf garant staat voor beheer en exploitatie, dan kan het natuurlijk wel zijn dat hij subsidie krijgt voor het doen van noodzakelijke eenmalige investeringen bij een bedrijf uit de betreffende kern. Dat is geen probleem. Ook kan het bijvoorbeeld zijn dat inwoners spulletjes uit een workshop gaan verkopen als een soort sponsoring voor activiteiten. Ook daar zien we niet echt een probleem.

Vraag:
Het gaat dus om een eenmalige subsidie. Maar stel je voor dat je subsidie voor een dierenweide krijgt. In dat geval krijg je ook verderop in het jaar kosten. Wie betaalt bijvoorbeeld de kosten van een dierenarts als een dier na een half jaar ziek wordt?
Antwoord:
In elk geval niet de gemeente. Het gaat namelijk inderdaad om een eenmalige subsidie. Zo’n eenmalige subsidie is vooral bedoeld als katalysator of startkapitaal voor een mooi project dat goed is voor de leefbaarheid. De subsidie kan gebruikt worden om investeringen te doen of om de basis op orde te krijgen. Daarna is het de bedoeling dat het initiatief zo veel mogelijk gedragen, beheerd en geëxploiteerd wordt door de inwoners zelf. Het is dus belangrijk om vooraf goed na te denken over zaken als beheer en exploitatie. Als je vooraf weet dat je die niet rond krijgt, of je hebt onvoldoende handjes, dan wordt het lastig.

Bekijk hier het officiële verslag

woensdag 24 april 2019
Inloopspreekuur door Vrijwilligerspunt en Dorpsteam Sint Anthonis

In april gaat het Vrijwilligerspunt samen met het Dorpsteam in een aantal kerkdorpen inloopspreekuren houden. Iedereen die kennis wil maken met medewerkers van het Dorpsteam en Vrijwilligerspunt is van harte welkom om binnen te lopen. Het inloopspreekuur in Ledeacker vindt plaats op: woensdag 24 april in ‘t Dorpshuus van 10.00 tot 12.00 uur.
Voor welke vragen kunt u binnenlopen? Informatie over vrijwilligerswerk: voor u zelf of voor uw vereniging. Iedereen die een persoonlijke vraag aan het Dorpsteam heeft of wil weten wat het Dorpsteam doet nodigen we ook van harte uit. De koffie en thee staan klaar en aanmelden is niet nodig. Meer informatie: vrijwilligerspuntsintanthonis@sociom.nl of 0485-700500 (Wendy Huijbers) en dorpsteam@sintanthonis.nl of 0485 – 700521.

zaterdag 27 april 2019

woensdag 8 mei 2019

woensdag 8 mei 2019
Jaarvergadering dorpsvereniging

Jaarvergadering Dorpsvereniging 't Leker in 't Dorpshuus.
Bekijk hier de notulen van de jaarvergadering van 2018.

Net als vorig jaar op zaterdag en zondag
Op zaterdag 18 mei live muziek met de Kofferbent. In het Dorpshuus gaan de deuren om 20.30 open en is er een avondvullend programma met een gevarieerd repertoire van Abba tot Zz Top. Entree: € 15,00 inclusief 8 consumpties. Vol=vol! Kaarten zijn te reserveren via kermisleker@gmail.com