Minimaliseren

Collectief Lekers zonnedak

12 DECEMBER 2018 - De werkgroep Leker Energieneutraal ziet het zonnig in!

De realisatie van het collectieve zonnedak wordt beoogd bij de familie Cornelissen op de Mgr. Bekkersstraat, alwaar plaats is voor ca. 360 zonnepanelen. Inwoners van Ledeacker krijgen de mogelijkheid om bij deze nieuwe coöperatie zonnepanelen te kopen. Op basis van vergelijkbare projecten is de verwachting is dat deze maximaal €300,- per paneel gaan kosten (exacte prijs wordt later bekend gemaakt). Als je een paneel koopt, dan ontvang je 15 jaar lang een belastingvoordeel van 12 tot 13 cent per kWh van de door jouw zonnepaneel opgewekte elektriciteit. Dit wordt verrekend op je energierekening door de post energiebelasting te vereffenen. De verwachte terugverdientijd van je investering is ongeveer 8 jaar. Na deze 8 jaar blijft de energiebelasting op je energierekening voor de volgende 7 jaren doorberekend, dus dit wordt je extra rendement.

Daarnaast wordt de geproduceerde groene stroom door de coöperatie verkocht aan een energiemaatschappij. De besteding van deze extra opbrengst is aan de leden van de op te richten coöperatie. Tijdens de eerste inloopavond op 27 november zijn de eerste geïnteresseerden uitgebreid geïnformeerd over de plannen. De presentatie van deze avond kunt u op deze pagina terugvinden. Bij een eerste -indicatieve- inventarisatie was er al belangstelling voor ca. 240 panelen!

Wat zijn de redenen om mee te doen aan een collectief zonnedak?

• Omdat je graag zonnepanelen wilt, maar je eigen dak niet geschikt is i.v.m. ligging of schaduwinvloeden;
  • Omdat je zonnepanelen op je eigen dak niet mooi vindt;
  • Omdat je de investering in zonnepanelen op je eigen dak te hoog vindt. Met dit initiatief kun je al meedoen voor maximaal € 300,- per paneel;
  • Omdat je je spaargeld wilt investeren in duurzame projecten met een goed rendement (vele malen beter dan de spaarrekening);
  • Omdat je wilt bijdragen aan de ontwikkeling van duurzame projecten in Ledeacker.

Het initiatief is interessant voor zowel particulieren als ondernemers (met kleinverbruiksaansluiting) uit Ledeacker.

Hoe kan ik me aanmelden?

Iedereen die interesse heeft kan vrijblijvend aanmelden via het emailadres lekerenergieneutraal@outlook.com. Ook je eventuele vragen worden via dit adres beantwoord. Met je vrijblijvende aanmelding wordt je vervolgens op de hoogte gehouden van het project, de uiteindelijke kosten per paneel, een indicatie van je terugverdientijd. Uiteindelijk ontvang je de uitnodiging met overeenkomst voor definitieve deelname.

Klik hier voor de hele presentatie

woensdag 24 april 2019
Inloopspreekuur door Vrijwilligerspunt en Dorpsteam Sint Anthonis

In april gaat het Vrijwilligerspunt samen met het Dorpsteam in een aantal kerkdorpen inloopspreekuren houden. Iedereen die kennis wil maken met medewerkers van het Dorpsteam en Vrijwilligerspunt is van harte welkom om binnen te lopen. Het inloopspreekuur in Ledeacker vindt plaats op: woensdag 24 april in ‘t Dorpshuus van 10.00 tot 12.00 uur.
Voor welke vragen kunt u binnenlopen? Informatie over vrijwilligerswerk: voor u zelf of voor uw vereniging. Iedereen die een persoonlijke vraag aan het Dorpsteam heeft of wil weten wat het Dorpsteam doet nodigen we ook van harte uit. De koffie en thee staan klaar en aanmelden is niet nodig. Meer informatie: vrijwilligerspuntsintanthonis@sociom.nl of 0485-700500 (Wendy Huijbers) en dorpsteam@sintanthonis.nl of 0485 – 700521.

zaterdag 27 april 2019

woensdag 8 mei 2019

woensdag 8 mei 2019
Jaarvergadering dorpsvereniging

Jaarvergadering Dorpsvereniging 't Leker in 't Dorpshuus.
Bekijk hier de notulen van de jaarvergadering van 2018.

Net als vorig jaar op zaterdag en zondag
Op zaterdag 18 mei live muziek met de Kofferbent. In het Dorpshuus gaan de deuren om 20.30 open en is er een avondvullend programma met een gevarieerd repertoire van Abba tot Zz Top. Entree: € 15,00 inclusief 8 consumpties. Vol=vol! Kaarten zijn te reserveren via kermisleker@gmail.com