De geschiedenis van Ledeacker

Ledeacker werd voor het eerst vermeld in 1414 als Sent Kathrijnen in den Broik, naar de 14e eeuwse Sint-Catharinakapel die er te vinden was. De patroonheilige Sint Catharina van Alexandrië was in de Middeleeuwen na Maria de belangrijkste heilige onder de vrouwen. Catharina werd de beschermheilige van jonge meisjes, wijsgeren en mensen in het onderwijs, boekdrukkers en bibliothecarissen en op grond van het draaiende rad van ntalrijke beroepen als molenaars, pottenbakkers, wagenmakers en spinners.

Ledeacker had vanaf de 15e eeuw een eigen laatbank, die later werd omgezet naar een schepenbank. Bestuurlijk stond Ledeacker daarmee zelfs hoger dan veel van de dorpen eromheen. Ledeacker had in de Franse Tijd een eigen municipaliteit (raad) met aan het hoofd de maire of burgemeester. Het besloeg een langgerekt gebied van 8 km lang en anderhalve kilometer breed. Van 1810-1821 was Ledeacker samengevoegd met Sint Anthonis tot de Maire van St. Anthoine, waarin Sint Anthonis de belangrijkste bestuurseenheid was. Op 1 januari 1821 werd deze gemeente met Oploo samengevoegd tot Oploo, Sint Anthonis en Ledeacker.

Van 1891 tot 1973 stond Ledeacker in de wijde omgeving bekend als bedevaartsplaats, omdat in 1860 kort na elkaar twee branden waren ontstaan door blikseminslagen. Het jaar daarop kreeg men toestemming tot reliekverering en werd een devotiebeeld aangekocht. In 1891 kwam het tot een georganiseerde verering en kon men voortaan een volle aflaat op Donatusdag (30 juni) en in het octaaf verdienen. Tegenwoordig is de mis, nu op de tweede zondag van juli, vooral een parochiële viering.

In 1998 werden bij gelegenheid van het 200 jarig bestaan van de parochie van de H. Catharina twee kunstwerken onthuld van de hand van Juul Baltussen uit Westerbeek. Deze zijn geplaatst voor het kerkgebouw in Ledeacker.

In Ledeacker is het goed wonen en toeven. Het dorp, dat bijna tegen Sint Anthonis aangebouwd is, heeft een geheel eigen karakter met een vriendelijke uitstraling naar iedereen, inwoner, toerist of toevallige passant.

woensdag 24 april 2019
Inloopspreekuur door Vrijwilligerspunt en Dorpsteam Sint Anthonis

In april gaat het Vrijwilligerspunt samen met het Dorpsteam in een aantal kerkdorpen inloopspreekuren houden. Iedereen die kennis wil maken met medewerkers van het Dorpsteam en Vrijwilligerspunt is van harte welkom om binnen te lopen. Het inloopspreekuur in Ledeacker vindt plaats op: woensdag 24 april in ‘t Dorpshuus van 10.00 tot 12.00 uur.
Voor welke vragen kunt u binnenlopen? Informatie over vrijwilligerswerk: voor u zelf of voor uw vereniging. Iedereen die een persoonlijke vraag aan het Dorpsteam heeft of wil weten wat het Dorpsteam doet nodigen we ook van harte uit. De koffie en thee staan klaar en aanmelden is niet nodig. Meer informatie: vrijwilligerspuntsintanthonis@sociom.nl of 0485-700500 (Wendy Huijbers) en dorpsteam@sintanthonis.nl of 0485 – 700521.

zaterdag 27 april 2019

woensdag 8 mei 2019

woensdag 8 mei 2019
Jaarvergadering dorpsvereniging

Jaarvergadering Dorpsvereniging 't Leker in 't Dorpshuus.
Bekijk hier de notulen van de jaarvergadering van 2018.

Net als vorig jaar op zaterdag en zondag
Op zaterdag 18 mei live muziek met de Kofferbent. In het Dorpshuus gaan de deuren om 20.30 open en is er een avondvullend programma met een gevarieerd repertoire van Abba tot Zz Top. Entree: € 15,00 inclusief 8 consumpties. Vol=vol! Kaarten zijn te reserveren via kermisleker@gmail.com