De geschiedenis van Ledeacker

Ledeacker werd voor het eerst vermeld in 1414 als Sent Kathrijnen in den Broik, naar de 14e eeuwse Sint-Catharinakapel die er te vinden was. De patroonheilige Sint Catharina van Alexandrië was in de Middeleeuwen na Maria de belangrijkste heilige onder de vrouwen. Catharina werd de beschermheilige van jonge meisjes, wijsgeren en mensen in het onderwijs, boekdrukkers en bibliothecarissen en op grond van het draaiende rad van ntalrijke beroepen als molenaars, pottenbakkers, wagenmakers en spinners.

Ledeacker had vanaf de 15e eeuw een eigen laatbank, die later werd omgezet naar een schepenbank. Bestuurlijk stond Ledeacker daarmee zelfs hoger dan veel van de dorpen eromheen. Ledeacker had in de Franse Tijd een eigen municipaliteit (raad) met aan het hoofd de maire of burgemeester. Het besloeg een langgerekt gebied van 8 km lang en anderhalve kilometer breed. Van 1810-1821 was Ledeacker samengevoegd met Sint Anthonis tot de Maire van St. Anthoine, waarin Sint Anthonis de belangrijkste bestuurseenheid was. Op 1 januari 1821 werd deze gemeente met Oploo samengevoegd tot Oploo, Sint Anthonis en Ledeacker.

Van 1891 tot 1973 stond Ledeacker in de wijde omgeving bekend als bedevaartsplaats, omdat in 1860 kort na elkaar twee branden waren ontstaan door blikseminslagen. Het jaar daarop kreeg men toestemming tot reliekverering en werd een devotiebeeld aangekocht. In 1891 kwam het tot een georganiseerde verering en kon men voortaan een volle aflaat op Donatusdag (30 juni) en in het octaaf verdienen. Tegenwoordig is de mis, nu op de tweede zondag van juli, vooral een parochiële viering.

In 1998 werden bij gelegenheid van het 200 jarig bestaan van de parochie van de H. Catharina twee kunstwerken onthuld van de hand van Juul Baltussen uit Westerbeek. Deze zijn geplaatst voor het kerkgebouw in Ledeacker.

In Ledeacker is het goed wonen en toeven. Het dorp, dat bijna tegen Sint Anthonis aangebouwd is, heeft een geheel eigen karakter met een vriendelijke uitstraling naar iedereen, inwoner, toerist of toevallige passant.

Woensdag 28 februari 2018
Sociom Zin filmmiddag - Philomena

Sociom Zin filmmiddag in 't Dorpshuus. Deze keer wordt de film 'Philomena' vertoond, over de zoektocht vanuit Ierland naar een afgenomen zoontje in de VS. Bedoeld voor iedere belangstellende in de regio. Inloop 13.30 uur, aanvang 14.00 uur.

10 maart 2018
Start kaartverkoop  Kakelbond

Toneelvereniging Kakelbond is druk met repeteren voor de komende uitvoeringen van het hilarisch, eigentijds blijspel: "Gewoon te gek", geschreven door Ton Davids. Het verhaal speelt zich af in een woning met vier ex-psychiatrische patiënten, in Huize van Speykstraat. Een uitdagend toneel met moderne thema's en een gezonde portie humor. Data: 14, 15, 21 april om 20.00 uur en 22 april om 14.00 uur ( onder voorbehoud) in 't Dorpshuus te Ledeacker. Kijkt u voor het laatste nieuws en om kaarten te reserveren vanaf 10 maart, op www.kakelbondledeacker.nl of mail naar kakelbond@live.nl Zet u het alvast in uw agenda?

15 maart 2018
Voorjaarsvergadering KBO

Voorjaarsvergadering KBO in ’t Dorpshuus

27 maart 2018
Rondbrengen Goede Doelen enveloppen

Deze dinsdag worden de enveloppen voor de gezamenlijke Goede Doelenactie huis aan huis rondgebracht.

28 maart 2018
Filmmidag Sociom Zin - Coming Home

Sociom Zin filmmiddag in 't Dorpshuus. Deze keer wordt de film 'Coming Home' vertoond, over een door zijn dochter verraden vader in China die weer terug wil keren in zijn normale leven. Bedoeld voor iedere belangstellende in de regio. Inloop 13.30 uur, aanvang 14.00 uur.

3 en 4 april 2018
Ophalen Goede Doelen enveloppen

Deze dinsdag en woensdag worden de enveloppen voor de gezamenlijke Goede Doelenactie weer opgehaald.